דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קלסטרופוביה? -איך לחיות מתחת למים. שייטת 7. 

מאת    [ 29/04/2013 ]

מילים במאמר: 647   [ נצפה 2902 פעמים ]

דמיינו את עצמכם במקום קטן... יותר קטן... ממש קטן... מלא ברזלים, ברזים, צינורות, אוויר דחוס... ללא תאורת יום... אותם האנשים... רק גברים... ימים שלמים ואפילו שבועות בתנאי חוסר וודאות... אין לאן ללכת ואין לאן לצאת... ים מסביב... מכל הכיוונים....גם מלמעלה...

חיים עם זה בשלום?

אולי בכל זאת אתם יכולים להתחיל לדמיין איך זה להיות לוחם בצוללות.

לוחמי הצוללת נמצאים בפעילות מבצעית אינטנסיבית, במהלכה הם עשויים להיות סגורים במשך תקופות ארוכות בתוך מבנה מתכת, עשרות מטרים מתחת לפני המים מבלי אפשרות לצאת ולשאוף אוויר, להתבודד או אפילו ליצור קשר עם הבית. כל טעות עלולה להיות טראגית. לכן נדרשים לשייטת הצוללות חיילים בעלי יכולות חברתיות גבוהות וקור רוח, שאין להם בעיות נפשיות.

אחרת, כנראה שנבהלתם קצת (אולי קצת יותר מקצת) מהמחשבה על כך. אז תירגעו. ממילא הכל במוח. יש רבים שמרגישים חוסר נוחות מהרעיון הזה. יש אחרים לעומת זאת שהמחשבה על כך מעוררת בהם בעתה. יש לזה גם שם. קוראים לזה קלסטרופוביה.

קלסטרופוביה מוגדרת כפחד ממקומות סגורים. כמו בכל פוביה, חומרתה של הקלסטרופוביה יכולה להשתנות במידה רבה מאדם לאדם. סובלים עלולים לחוות סימפטומים בחדרים קטנים, מרחבים שבהם יש צורך לזחול, המצאות במקום שבו יש המוני אדם ומצבים רבים אחרים. יש אנשים עם קלסטרופוביה שאינם יכולים לרכב בפארק שעשועים על רכבות הרים למרות האכיפה הרבה על מתקנים מאובטחים. אפילו במוח ניתן לראות באמצעות בדיקת MRI ובדיקות רפואיות אחרות  את הקושי שחווים אנשים הסובלים מקלסטרופוביה.

 

סימפטומים של קלסטרופוביה

אם יש לך קלסטרופוביה, סביר להניח שתרגיש מבוהל כאשר תימצא בחלל קטן. אתה יכול להזיע, לרעוד או לחוות דפיקות לב. אתה יכול לבכות או לצעוק. אתה יכול לנסות לצאת מהמצב בכל דרך אפשרית. יש אנשים עם קלסטרופוביה שמתקשים לנשום. יש כאלה שאומרים שזה מרגיש כאילו הקירות סוגרים עליהם.

 

סופו של דבר, אתה יכול מתחיל לפתח אנטי לפעילויות שעלולות לגרום לך להסתגר להצטנף בתוך עצמך. אתה עשוי לדלג על צדדים צפופים או אירועים אחרים, להשאיר את הדלת פתוחה בעת הכנסך לחדרים קטנים או לעשות ויתורים רבים אחרים בגלל הפחד שלך .

 

שירות צבאי עם קלסטרופוביה

קלסטרופוביה יכולה להיות אתגר בעת השירות הצבאי, שהופכת אירועים ומטלות לסיוט אמיתי. נסיעה ברכב צבאי כשלצידו של הסובל מקלסטרופוביה יושבים אנשים רבים זרים עשויה לעורר בו פחדים והתבטאויות לא נעימות. כניסה למבנים לא מוכרים בעת לחימה, או הזדחלות לתוך נקיקים וואדיות גם היא מעוררת את הפחדים ומייצרת שורה של התבטאויות לא נוחות.

 

סכנות של קלסטרופוביה

קלסטרופוביה חמורה יכולה להגביל את החיים של הסובל. היא גורמת לו להחמיץ את אותם הדברים שאחרים נהנים מהם. מבחינה רפואית, קלסטרופוביה יכולה להיות מסוכנת משום שהיא עלולה לגרום לסובל ממנה להימנע מהחלטות חשובות ואפילו קריטיות כמו למשל בדיקות MRI רפואיות נדרשות. (אנשים רבים מגלים את החומרה של קלסטרופוביה שלהם בפעם הראשונה, כאשר עוברים סריקות MRI)

 

סיבות של קלסטרופוביה

החוקרים עדיין לא בטוחים מה הגורם עלול לגרום לקלסטרופוביה. רבים משערים כי הדבר עשוי להיות מושרש בחוויות ילדות רעות. אחרים מאמינים כי זאת התבטאות  שהיא שארית עיוות של מנגנון הישרדות האבולוציוני. כך או כך, נראה כי היסטוריה של להיות עצבניים בחללים סגורים בסופו של דבר עלולה להוביל לקלסטרופוביה במלוא מובן המילה.

 

ניהול קלסטרופוביה

פסיכותרפיה, בעיקר טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוכחה כדרך די מוצלחת בטיפול בקלסטרופוביה. אפשר לקבל גם תרופות נוגדות חרדה או תרופות נוגדות דיכאון כדי לעזור לנהל את הסימפטומים של הסובל.

טכניקות התנהגותיות כגון הקהיה שיטתית והצפה משמשות לעתים קרובות בשילוב עם שיטות קוגניטיביות כגון טכניקת "עצור". השיטות לעבוד יחד כדי לעזור לשנות את שני ההתנהגויות וההרגשות שלך שלך של פחד.

חלק מהאנשים מוצאים הקלה באמצעות היפנוזה וצורות אחרות של טיפול אלטרנטיבי. אחרים מוצאים כי שיטות של עזרה עצמית, כגון הדמיה יכולות לעזור להם באמצעות התקפות קלסטרופוביה. בכל מקרה אם החלטת לנסות שיטות חלופיות של טיפול, מומלץ כדי להיות בטוח, לקבל אישור מקצועי רפואי.

חשוב לדעת, שקלסטרופוביה יכולה להיות מתישה אם אינה מטופלת. עם זאת, טיפול על ידי אנשי מקצוע תוביל בדרך כלל להצלחה ולהתמודדות נכונה בשהיה במקומות סגורים.

 

 

רן אדוני, הוא מאמן בחברת "מתגייס" – העוסקת בהכנת מועמדים למבחני המיון ליחידות העילית של צה"ל. הכנסו לאתר : www.mitgayes.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב